FOGRA PSO - PREDUVJET ZA SAVRŠENE REZULTATE U OFSETU
Lider na slovenskom tržištu ofsetnog tiska, tvrtka Florjančič Tisk d.o.o. iz Maribora, od svog osnutka do danas razvila se u iznimno uspješnu i učinkovitu tiskaru. Zahtjevi za kvalitetom grafičkih proizvoda na slovenskom i europskom tržištu bili su poticaj za stalna ulaganja te je ova tiskara na visokoj razini organizacije, tehnologije i strojnog parka.
Odjel tiska opremljen je ofsetnim tiskarskim strojevima tvrtke Heidelberg (dva desetobojna SM 102-10p, osmobojni SM 102-8p i petobojni SM 102-5p), a svi tiskarski strojevi su s CTP-om spojeni na CIP3 sustav.
Radi sve većih zahtjeva za kvalitetom i ponovljivim otiskom koji dolaze u pravilu s tržišta Zapadne Europe na koje Florjančič Tisk plasira većinu svojih proizvoda, direktor tiskare g. Rok Florjančič se odlučilo za standardizaciju prema standardu ISO12647, a pripremu tiskare za certifikaciju vodio je g. Dean Tolp iz zagrebačke tvrtke Grafik.net d.o.o. - savjetnik za unapređenje grafičke proizvodnje i kvalificirani partner FOGRA instituta. Tako je sredinom 2019. godine završen proces certifikacije ove ofsetne tiskare po PSO - ProcessStandard Offset standardu FOGRA instituta te je Florjančič Tisk d.o.o. prva PSO certificirana slovenska tiskara.
Kada je osnovana tvrtka Florjančič Tisk d.o.o. i kako ste se razvijali kroz povijest?
Rok Florjančič: Tvrtka Florjančič Tisk osnovana je kao mala obiteljska tiskara 1992. godine. Počeli smo doma, „u garaži“, a tada smo uglavnom tiskali etikete i jumbo plakate. Firma je s vremenom rasla i konstantno smo ulagali u opremu. Zahvaljujući dobroj doradi i četverobojnim tiskarskim strojevima postali smo vodeća tiskara za časopise na slovenskom tržištu. U to vrijeme smo jedino tvrdi uvez radili u suradnji s partnerima.
Početkom novog stoljeća preuzeli smo tvrtku Matisk, koja je bila dobro opremljena za doradu i tvrdi uvez te smo tako kompletirali proizvodni proces.
Zapravo nam je tada namjera bila baviti se prodajom rabljene grafičke opreme, no došlo je do ekonomske krize i prodaja strojeva nije išla najbolje. Zbog toga smo odlučili sve resurse usmjeriti u vlastitu proizvodnju. Kako smo imali dosta vrhunske opreme bili smo konkurenti na lokalnom tržištu, posebno u tisku brošura. Tako smo u kratkom roku s 15 narasli na 55 zaposlenih, a prostor na staroj lokaciji više nije bio dovoljan. Zbog toga smo 2016. izgradili novi objekt u koji smo preselili kompletnu proizvodnju početkom 2017. godine. Trenutno nas je 75 zaposlenih.
Koje segmente grafičke proizvodnje danas pokriva Florjančič Tisk d.o.o.?
Rok Florjančič: Imamo dobro opremljenu proizvodnju. Uz četiri tiskarska stroja Heidelberg (dva desetobojna SM 102-10p, osmobojni SM 102-8p i petobojni SM 102-5p, koji su s CTP-om spojeni na CIP3 sustav) imamo i adekvatnu pripremu ofsetnih ploča za njihove kapacitete (CTP B1 Screen 8800 i CTP B1 Heidelberg Supraseter). Također smo kompletno opremljeni za tvrdi i meki uvez knjiga. Sve proizvodne procese oplemenjivanja otisnutih araka poput plastifikacije, slijepog tiska, UV lakiranja i tiska iz folije imamo „in-house“.
Koji su Vaši primarni proizvodi i za koja tržišta najviše radite?
Rok Florjančič: Naš primarni proizvod je knjiga mekog i tvrdog uveza. Ovim proizvodima konkuriramo na našem glavnom tržištu koje je Zapadna Europa. Većinom izvozimo u Njemačku, Austriju, Francusku, Englesku i zemlje Skandinavije. Druge, jednostavnije proizvode radimo isključivo za domaće i regionalno tržište. U početku smo na domaćem tržištu bili vodeći u tisku časopisa, no danas su naši kapaciteti preveliki za domaće tržište i više od pola naše proizvodnje odlazi u izvoz.
Što je ključno za uspjeh na stranim tržištima?
Rok Florjančič: Za konkurentnost na tržištima Zapadne Europe morate imati vrhunsku kvalitetu jer je to nešto što se podrazumijeva. Cijena mora biti u danim okvirima, jer je konkurencija velika - svi od istoka do zapada Europe konkuriraju za iste poslove.
Ono čime se možete razlikovati od konkurencije je brzina proizvodnje, kraći rokovi isporuke i fleksibilnost. To su najbitniji faktori za uspjeh na stranim tržištima.
Koji su glavni razlozi za vašu certifikaciju po FOGRA PSO standardu?
Što FOGRA PSO znači za vas i za vaše klijente?
Rok Florjančič: Zapadna tržišta s kojim radimo dobro poznaju FOGRA PSO standard. Veći i bolji klijenti imaju specijaliste na ovom području i cijeli proces oko dogovora i narudžbe je sada lakši i kvalitetniji. Ovi klijenti predaju dokumente koji su pripremljeni po FOGRA PSO standardu za certificirane tiskare, jer tako mogu biti sigurni u rezultate otiska koje će dobiti. Tiskare koje su certificirane po ovom standardu klijentima garantiraju kvalitetan i ponovljiv otisak, a mi smo sada prva slovenska tiskara s PSO certifikatom u Sloveniji.
Kako je tekao proces pripreme za certifikaciju u odjelima grafičke pripreme i tiska?
Koju je ulogu prilikom priprema imao g. Dean Tolp?
Dario Pintarić, voditelj tiska: Prilikom pripreme za certificiranje, odjeli pripreme i tiska su usko surađivali. Naša oprema je kvalitetna, međutim riječ je o puno detalja koje je trebalo uskladiti kako bi mogli adekvatno pratiti cijeli proizvodni proces.
I ranije smo se trudili raditi kvalitetno, no na radionicama koje su bile sastavni dio pripreme za certifikaciju od g. Deana Tolpa i njegovog tima smo naučili puno konkretnih stvari o svim segmentima proizvodnje koji utječu na otisak. Istaknuo bih usvojena znanja o standardizaciji tiskarskih strojeva i tome kako i najmanji detalji na stroju mogu značajno utjecati na kvalitetu otiska. Sada dobro znamo na što sve trebamo obratiti pažnju kako bi uspješno kontrolirali cijeli proces tiska, a što znači da trošimo manje vremena za pripreme i nema lutanja po sistemu pokušaja i pogreške - točno znamo definirati i riješiti nastali problem.
Borut Lukman, voditelj pripreme: Tehnološki smo bili spremni za certifikaciju, ali smo značajno trebali unaprijediti naša znanja. Proizvodni proces se zapravo ne razlikuje u svojim koracima prije i nakon certifikacije, ali su naša znanja o tome što u datom trenutku treba napraviti i kako postupiti sada neusporedivo veća.
Prilikom edukacije g. Dean Tolp nam je dao znanja i informacije o tome na što sve trebamo obratiti pažnju, a zatim smo za svaki korak temeljito pronalazili praktičnu primjenu tih znanja.
Suradnja između odjela pripreme i tiska bila je ključna, a naša komunikacija je sada na višem nivou jer možemo zajedno ustanoviti u kojem je koraku nastao problem, ako do njega dođe.
Prije su se događale situacije u kojima nismo mogli definirati da li je ispravan naš probni otisak ili onaj koji je stigao od strane klijenta. Sada imamo povjerenje u naš proces i ako od klijenata dobijemo certificirani „proof“, sigurni smo u to da možemo garantirati identičan otisak.
Koja je glavna prednost uvođenja PSO standarda s ekonomske strane?
Na koji način planirate nastavak suradnje s tvrtkom Grafik.net?
Rok Florjančič: Glavni i trenutni benefit s ekonomske strane je značajno smanjenje broja reklamacija. No postoje i druge prednosti koje ne smijemo zanemariti, kao činjenica da sada imamo dodatnu sigurnost u vlastite procese i u njih se možemo pouzdati. Također klijentima možemo garantirati ponovljivosti otiska kod opetovanih narudžbi i imamo certifikat koji je potvrda naše kvalitete. Za našu proizvodnju ovaj certifikat je zapravo ono što nam je nedostajalo, jer je nama konačna potvrda da radimo dobro i imamo apsolutno povjerenje u svoje procese, a prema našim klijentima garantira da se u nas mogu pouzdati i uvijek dobiti vrhunsku kvalitetu.
U kombinaciji s našim dobrim timom certifikacija po FOGRA PSO standardu će svakako pomoći u stjecanju novih klijenata i osigurati nam rast na domaćem i stranom tržištu.
S tvrtkom Grafik.net ćemo svakako nastaviti surađivati na polju standardizacije. Ovaj certifikat treba održavati i recertificirati se svake dvije godine, a razmišljamo i o unaprjeđenju digitalne proizvodnje i uvođenju PSD standarda. Što će ovisiti o smjeru našeg razvoja i potrebama tržišta.