POTPUNA KONTROLA NAD POSLOVNIM I PROIZVODNIM PROCESIMA OSNOVA JE ZA STABILNU, EFIKASNU I ODRŽIVU PROIZVODNJU

Lana-Karlovačka tiskara d.d. dobro je poznata na regionalnom tržištu kao lider u proizvodnji ambalaže za farmaceutsku i prehrambenu industriju, dok je u globalnim okvirima ova tiskara jedan od vodećih svjetskih proizvođača uputa za farmaceutsku industriju. Kontinuirana ulaganja u vrhunsku opremu za tisak i doradu, organizaciju, unaprjeđenje proizvodnih procesa, zaštitu okoliša i ugodnu radnu sredinu rezultirali su jednim od najmodernijih proizvodnih pogona u regiji. Ova tiskara danas zapošljava više od 370 radnika.

U suradnji s zagrebačkom tvrtkom Grafik.net d.o.o., Lana-Karlovačka tiskara d.d. je prije pet godina započela s instalacijom specijaliziranog IT sustava za upravljanje proizvodnim i poslovnim procesima u grafičkoj industriji – PrintManager MIS/ERP, koji je razvijen od strane poljske tvrtke Infosolutions. Prodajni proces od strane tvrtke  Grafik.net vodio je Antonio Zadro, dok su proces instalacije, implementacije i edukacije vodili članovi projektnog tima - Matija Fočić, Renato Bertol i Darko Klepić.

Sustav je u „go-live“ fazu krenuo prije tri godine i donio je potpunu kontrolu nad poslovnim i proizvodnim procesima. Benefiti uvođenja PrintManager MIS/ERP sustava najviše su se odrazili na pripremu i organizaciju proizvodnje te su postali nezamjenjiv alat tehnolozima pri izradi ponuda i izdavanju radnih naloga. O prednostima ovog sustava razgovarali smo s dr. sc. Goranom Medekom, voditeljem tehnološke pripreme i članom Nadzornog odbora u Lana-Karlovačkoj tiskari d.d.

Danas je Lana-Karlovačka tiskara d.d. regionalni i globalni lider specijaliziran za proizvodnju ambalaže i uputa, prvenstveno za farmaceutsku industriju. Opišite nam ukratko kako se tvrtka razvijala do danas?

Goran Medek: Ako pogledamo daleko u povijest, možemo reći da smo slijednici „Dioničke štamparije“ osnovane 1921. godine. Tiskara iza poslijeratnog vremena djeluje pod nazivom Štamparski zavod „Ognjen Prica“ sve do promjene vlasničke strukture 1995. godine kada postajemo „Lana Karlovačka tiskara d.d.“. U tiskari radim od 1998. godine i od tada do danas svjedočio sam ogromnim promjenama. Ključna odluka iz tih vremena bila je povlačenje iz knjigoveškog proizvodnog programa i fokusiranje na usavršavanje proizvodnog procesa izrade kutija i uputa za farmaceutsku, prehrambenu, kozmetičku industriju i ostale srodne industrijske grane. Od tada do danas uložena su ogromna sredstva u opremu, objekte, djelatnike i znanje. Tako danas posjedujemo tri ISO certifikata 9001:2015, 14001:2015, 27001:2013, a od 2018. godine pokrenuta je proizvodnja na novoj lokaciji u novom proizvodnom prostoru s potpuno novom opremom.

Naš napredak je rezultat partnerskog odnosa kojeg imamo s našim klijentima, slušanja njihovih zahtjeva, zajedničkog rada i razvoja novih proizvoda. Kako bi mogli ispuniti sve te zahtjeve, bilo je nužno iz godine u godinu ulagati, razvijati se i rasti. Vjerujte, da nije bilo tako, vrijeme bi nas pregazilo i danas ne bi bili to što jesmo - lider u proizvodnji kartonske ambalaže za farmaceutsku i prehrambenu industriju u našem okruženju i jedan od svjetskih lidera u proizvodnji najzahtjevnijih oblika farmaceutskih uputa i tvrtka koja zapošljava više od 370 radnika.

2019 LANA PrintManager 5 of 15

Prije pet godina u suradnji sa zagrebačkom tvrtkom Grafik.net uveli ste MIS/ERP sustav PrintManager koje je razvila poljske tvrtka Infosolutions. Koji su bili glavni razlozi za uvođenje ovog sustava?

Goran Medek: Prije uvođenja PrintManager MIS/ERP sustava jedino smo skladišno poslovanje i računovodstveno-knjigovodstveni servis vodili kroz informatički sustav. Preostali dio poslovanja - pripremu proizvodnje, tisak, doradu, kontrolu kvalitete, ekspedit i dr. vodili smo ručno, tj. u papirnom obliku.

Kritična točka koja je dovela do odluke o prelasku rada u ERP sustavu bio je značajan rast u našem poslovanju.

Najveći je izazov bio pronaći ERP sustav koji će zadovoljiti sve naše potrebe, a s kojim neće biti problema prilikom implementacije. Počelo je naše istraživanje za pravim rješenjem i pri samom kraju procesa odabira, gotovo sudbinski, dogodio se sastanak s Grafik.net-om i prezentacija sustava PrintManager.

Ovdje moram posebno pohvaliti stručnu ekipu iz Grafik.neta i njihove kolege iz Poljske. Najveća prednost sustava je to što su ga radili „grafičari za grafičare“, tj. naši partneri su bili oni koji dobro razumiju problematiku i prirodu ovog posla. Prilikom snimanja našeg sustava rada od strane Infosolutionsa sve je bilo jasno. Vrlo brzo su upoznali naše radne procese i znali su što nam treba ponuditi kao rješenja.

Koji su bili najveći izazovi i prilagodbe tijekom uvođenja PrintManager MIS/ERP sustava?

Goran Medek: Kod ovako velikih projekata najteže je uskladiti trenutno poslovanje, koje se ne smije prekinuti, s vremenom koje bilo potrebno uložiti za potpunu implementaciju sustava i svih parametara koji su nužni za njegovo funkcioniranje.

Bio sam svjestan da nitko osim nas, koji ćemo raditi u ovom sustavu, ne može pripremiti sve podatke i parametre koji su karakteristični baš za našu proizvodnju. Za to je trebalo uložiti iznimno puno truda i dodatnog vremena kako bi se jedan ovako velik projekt kvalitetno priveo svom kraju.

Naravno, kao i svaka druga velika promjena bilo je izazova prilikom implementacije i prilagodbi koje je trebalo napraviti u hodu. Smatram da baš iz razloga što je PrintManager MIS/ERP razvijen za grafičku proizvodnju sve realizirano daleko bolje i lakše, nego da smo se odlučili za generički sustav koji treba u potpunosti prilagođavati struci i našim potrebama.

Nakon svih izazova u stručnom dijelu vezanim uz grafičku proizvodnju, najizazovnije je bilo sustav uskladiti s knjigovodstvom i financijama.

Antonio Zadro: Kako bi tim tehnologa stekao povjerenje u novi sustav, više puta smo paralelno izrađivali kalkulacije „klasičnim procesom“ i putem PrintManager MIS/ERP sustava. Rezultate ovih kalkulacija smo kasnije uspoređivali. Kada su tehnolozi uvidjeli da su rezultati  identični, a novi proces je daleko jednostavniji, počeli su uviđati sve njegove prednosti, što je bilo ključno.

2019 LANA PrintManager 12 of 15

Na koje je segmente proizvodnje i poslovanja PrintManager MIS/ERP imao najpozitivniji utjecaj?

Goran Medek: Svakako je najpozitivniji utjecaj vidljiv u odjelu tehnološke pripreme. Ovo se odnosi na sve segmente, od preuzimanja upita klijenata, izrada kalkulacija i ponuda, pripreme proizvodne dokumentacije, praćenje proizvodnog procesa, komunikacije s klijentima te načinu i vremenu isporuke.

Uvođenje PrintManager MIS/ERP sustava omogućilo je djelatnicima tehnološke pripreme kvalitetniji rad i više vremena koje mogu posvetiti razvoju određenog proizvoda. Broj ljudi u tehnološkoj pripremi nije se povećao: prije uvođenja PrintManager-a bilo nas je 13, a toliko nas je i sada. Međutim naša proizvodnja je u međuvremenu značajno porasla u svojim kapacitetima, a ukupni broj zaposlenih je u istom razdoblju porastao s 250 na preko 370. Dakle, radne naloge za cijeli dodatni pogon obrađuje isti broj zaposlenih u pripremi kao i ranije, bez rada subotom ili izvan radnog vremena. Obujam posla se značajno povećao, a mi baš zbog PrintManagera nismo imali potrebu za novim tehnolozima. Danas ne možemo ni zamisliti da na stari način obrađujemo ovu količinu naloga.

Fleksibilnost PrintManager MIS/ERP sustava pri izradi ponuda je iznimna i tehnolozima posao čini puno jednostavnijim. Kako su grafički proizvodi sve kompleksniji, klijenti često žele ponude za različite naklade u kombinaciji s više ili manje doradnih procesa (npr. s folijom ili bez, lakirano, plastificirano itd.). Bez PrintManagera izrada ovakvih kalkulacija je bila iznimno zahtjevna i često je dovodila do frustracije kod tehnologa jer klijent nije znao jasno definirati što zapravo želi, a svaka izmjena je zahtijevala ponovni izračun. Sada su sve ove kombinacije dostupne doslovno „jednim klikom“ i bilo kakva izmjena u kalkulaciji ne predstavlja nikakav problem. U konačnici, naša reakcija i kvaliteta komunikacije s klijentima je na višem nivou.

Koje su mogućnosti razmjene i korištenja informacija o proizvodnim procesima?

Goran Medek: Najkraće rečeno - mogućnosti su ogromne. Prije uvođenja PrintManagera za svaku informaciju o trenutnom stanju proizvodnje za određeni nalog trebalo je telefonom kontaktirati proizvodnju ili doslovno „pješice“ ići po pogonu i „tražiti“ u kojoj se fazi proizvodnje nalazi posao. Sada su sve informacije za sve naloge dostupne putem sustava, što štedi naše vrijeme i poboljšava produktivnost. Ono što smo nekada rješavali mobitelima i telefonom, danas vidimo u sustavu i to u realnom vremenu. Dovoljno je otvoriti jedan od modula i sve su informacije dostupne.

Također smatram da smo izuzetno dobro povezali naš postojeći način rada s novim mogućnostima koje je donio PrintManager MIS/ERP. Organizacija naše proizvodnje koja se temelji na postulatima „dobre proizvođačke prakse“ (DPP / GMP - Good manufacturing practices) nije doživjela velike promjene, ali se puno dobilo na ubrzanju određenih procesa i pristupačnosti podatka u najkraćem vremenu. Primjerice, znatno je brža priprema proizvodne dokumentacije kroz CRM i PLM modul (ContactManager i Product Lifecycle Management), efikasnije je planiranje proizvodnje kroz ProductionPlanner, a zahvaljujući JobAcquisitor modulu omogućen je uvid u status svakog radnog naloga.

Kakve su mogućnosti praćenja i analize proizvodnih procesa u realnom vremenu?

Goran Medek: Unos podataka kroz JobAcquisitor modul putem terminala postavljenih kroz proizvodna odjeljenja omogućuje nam uvid u status svakog radnog naloga u bilo kojem trenutku. Ako je potrebno izvršiti intervenciju na radnom nalogu, ne trebamo više trošiti vrijeme na njegovo pronalaženje, već sustav detektira točno na kojem stroju ili proizvodnoj operaciji se nalog trenutno nalazi.

Planeru proizvodnje i voditeljima proizvodnih odjeljenja značajno je povećana mogućnost optimalnog planiranja proizvodnje. Optimizacija naše proizvodnje može donijeti goleme uštede jer se primjerice kod našeg glavnog proizvoda - uputa za farmaceutsku industriju, doradni stroj za proizvodnju priprema i cijelu jednu smjenu. Tako informacija o srodnim poslovnima i njihovo grupiranje štedi dragocjeno vrijeme.

Jedan od problema kojeg smo riješili PrintManager-om, a posebno je bitan za proizvode namijenjene farmaceutskoj industriji, usklađenost je naziva proizvoda kroz sve dokumente koje sustav generira uz određeni nalog.

Ono što PrintManager MIS/ERP donosi kao dodatni benefit je i mogućnost naknadne analize poslovanja. Iz sustava je moguće analizirati sve proizvodne procese i iz tih brojki zaključiti u kojim je segmentima proizvodnje je moguće postići poboljšanja. Tako imamo potpunu kontrolu nad svim poslovnim i proizvodnim procesima što je osnova je za stabilnu, efikasnu i održivu proizvodnju.

2019 LANA PrintManager 14 of 15

Što uvođenje PrintManager MIS/ERP usutava znači za vaše klijente?

Goran Medek: Općenito, brza priprema proizvodne dokumentacije znači da će proizvod prije biti lansiran u proizvodni proces i u konačnici prije isporučen klijentu.

Međutim, ono što smatram najbitnijim je da su svi naši strateški klijenti prilikom svojih audita zadovoljni prezentacijom rada u PrintManager MIS/ERP sustavu.

Kao što sam već spomenuo, naša tvrtka radi u sustavu „Dobre proizvođačke prakse“ (DPP / GMP - Good manufacturing practices) i vrlo nam je važan njegov audit trail segment.

Dobra proizvođačka praksa kaže da moramo voditi zapise o svemu onome što smo napravili, a ti zapisi moraju omogućiti rekonstrukciju proizvodnog procesa unatrag. Zlatno pravilo DPP-a kaže - sve što nije zapisano nije se niti dogodilo. Audit trail PrintManager MIS/ERP sustava omogućuje da se po svakom obavljenom poslu vidi tko je radio, kad je radio, koliko je napravio, koji su materijali uporabljeni itd., što je nama i našim klijentima izuzetno važno.

Kako bi opisali suradnju s tvrtkom Grafik.net prilikom instalacije i njihovu podršku u održavanju sustava?

Goran Medek: Kao što sam ranije napomenuo, ovo je sustav kojeg radili „grafičari za grafičare“ i smatram da je pri implementaciji bila ključna odlična sprega grafičke i IT struke unutar tvrtke Grafik.net. Odradili smo ogroman posao i svaka će sljedeća implementacija PrintManager-a na hrvatskom tržištu biti puno lakša.

Kolege iz Grafik.neta uložili su vrijeme i trud kako bi sustav preveli na hrvatski jezik i omogućili da se svi dokumenti koje PrintManager MIS/ERP generira prilagode hrvatskom sustavu i zakonodavstvu. Njihova podrška je velika, a prije tjedan dana smo odradili i nadogradnju sustava. Tada je „opsadno stanje“ i kod nas i u Grafik.netu i u Infosolutionsu, jer sve mora funkcionirati i nije gotovo dok sustav ne radi savršeno.

PrintManager MIS/ERP se razvija, napreduje, nadograđuje i stoga je podrška Grafik.neta ključna, kako u pogledu održavanja tako i u pogledu edukacije.

Kada već spominjem edukaciju, treba svakako pohvaliti Grafik.net akademije koje postaju tradicija, a osim uvijek aktualnih tema koje obrađuju postale su mjesto susreta i druženja kolega iz grafičke branše.

Koja ulaganja planirate u skoroj budućnosti i na koji način se planirate razvijati u smislu automatizacije proizvodnje?

Goran Medek: U našem djelokrugu poslovanja na prvom su mjestu ulaganja u sustave kvalitete. Posljednjih godina značajna sredstva investiramo u automatizaciju sustava kontrole kvalitete koji faktor pogreške od strane operatera svode na najmanju moguću mjeru. Naš novi proizvodni pogon otvoren 2018. opremljen je zadnjom generacijom tiskarskih strojeva Manroland Evolution (Roland 706, Roland 702) koji sustavom Inline ColorPilot (ICP) - automatski, precizno i trenutno vrše mjerenje otiska na svakom arku unutar stroja. Bobst strojevi za lijepljenje sustavima AccuBraille za otiskivanje i kontrolu Brailleovog pisma i AccuCheck za kontrolu svake pojedine kutije.

U ovom smjeru imamo neke ideje za korištenje PrintManager MIS/ERP sustava i vjerujem da će tu biti puno posla i novih izazova koje treba riješiti.

GRAFIK.NET

Osjetite boje - Istražite mogućnosti - Otkrijte savršenstvo - 19 godina s vama

CTP SUSTAVI

CTP osvjetljivači - Razvijačice - Izlagači uređaji i ostali alati - Fleksografski sustavi - Mjerni instrumenti - Proofing - CTP ploče i ostali repromaterijal

Digitalni tisak

Inkjet digitalni tiskarski strojevi - Inkjet strojevi velikog formata - Elektrofotografski c/b digitalci - Kolor digitalci - Boje i ostali repromaterijal

Dorada

Bigerice – Falcerice – Laminatori – Rezačice - Strojevi za uvez - UV lakiranje - Dorada iz role - Izrada kartica - Multifunkcijski strojevi za doradu - Ostala doradna oprema

Produkcijski softver

Softverska rješenja i programski paketi za pripremu tiska, konverziju boja i probne otiske za ambalažni i komercijalni dio tiskarske industrije - MIS/ERP sustavi za upravljanje poslovnim procesima

Strukturno kabliranje

Računalne mreže, audio i video sustavi, konferencijski sustavi, usluge tehničke podrške

GRAFIK.NET D.O.O.

Odranska 1/1
10000 ZAGREB
HRVATSKA
Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.
T +385 1 6137 414

POŠALJI PORUKU

PRATITE NAS